AeroPress: van uitvinding tot internationaal fenomeen

AeroPress: van uitvinding tot internationaal fenomeen

De kans dat je ooit hebt gehoord van de gepensioneerd ingenieur Alan Adler is heel klein. Maar voor veel koffieliefhebbers is hij misschien wel de figuur van de eeuw. Zijn wereldbekende AeroPress groeide uit van uitvinding tot hype, van hype tot fenomeen, waarbij er heuse kampioenschappen om de hoek kwamen kijken. 

Adler boog zich na een succesvolle carrière als uitvinder van onder andere populaire frisbees en ander speelgoed over een probleem dat de wereld blijft bezighouden: hoe maak ik snel en effectief een lekkere kop koffie? Dat resulteerde in het bijzondere plastic toestelletje dat tegenwoordig in meer en meer keukens en huishoudens te vinden is en voor de meeste gebruikers onmisbaar is geworden.

Uitvinding van de AeroPress

Adler was altijd al een fervent koffiedrinker, maar vond nooit de ideale zetmethode voor zijn dagelijkse kopje. Adler dook begin 2004 zijn atelier in en bracht een jaar later zijn revolutionaire uitvinding op de markt. Zijn doel? Een goedkoop en snel alternatief bieden voor omslachtige espresso-toestellen.

Inspiratie vond hij in de medische wereld: hij baseerde zijn AeroPress op het principe van de injectienaald. Het eerste deel bestaat uit een cilinder die langs één kant een afneembaar plastic rooster met plaats voor een papieren filter heeft en langs de andere kant helemaal open is. 

Het tweede deel, een iets dunnere koker met rubberen uiteinde past daar net in. Water en gemalen koffie worden in het eerste deel samengebracht en vervolgens met het tweede onderdeel in een kop of mok geduwd middels een laagje lucht tussen brouwsel en rubberen dop. Vandaar de naam AeroPress.

Al bekend met de AeroPress Go? Deze (compacte) koffiemaker is ideaal voor thuis, werk of op vakantie.
Bestel

Koffie kampioenschappen

De gestage opmars van de AeroPress is moeilijk los te koppelen van Third Wave Coffee. Die beweging in koffieconsumptie, met vooral veel aandacht voor kwaliteit, origine en communicatie naar de consument, ontstond ergens begin van de eeuw en brak razendsnel wereldwijd door. 

Her en der ontstonden bars en cafés die uitsluitend koffie serveerden en waar het personeel, de barista, alleen maar over koffie leek te kunnen praten. De hype werd echt een fenomeen, waarbij er heuse kampioenschappen werden gehouden onder de barista’s.

Als tegenreactie, eerder als grap, besloten enkele mensen een eigen AeroPress kampioenschap te houden: wie kan de beste kop koffie zetten met een AeroPress? Niemand kon toen vermoeden dat die ludieke actie zou uitgroeien tot een jaarlijks event met tientallen deelnemende landen en flink wat prestige.

aeropress championship

Nederland

Het is geen vanzelfsprekendheid om op het World AeroPress Championship je land te mogen verdedigen. Waar er in het begin nauwelijks deelnemers waren voor de nationale voorselectie, is het nu zaak om je plek tijdig te reserveren en je verdomd goed voor te bereiden. Recepten vergelijken, technieken bijschaven en je verdiepen in de duistere wereld van waterhardheid zijn slechts enkele dingen waar de gemiddelde deelnemer zich mee bezig moet houden.

De nationale kampioenschappen in Nederland bestaan al heel lang. Sinds enkele jaren is de competitie in handen van Bonne Postma van het Utrechtse Keen Coffee. Wij willen het groter en dus toegankelijker maken met als belangrijkste waarde: een laagdrempelig event waar iedereen plezier aan beleeft. Uiteraard is de wedstrijd belangrijk, maar het moet in de eerste plaats toch een moment zijn waar mensen die gek zijn van koffie elkaar kunnen ontmoeten en gedachten en ervaringen kunnen uitwisselen”, vertelt Bonne.

België

Ook in België wordt vanaf dag één flink geduwd op de AeroPress. Al snel organiseerden ook de Belgen nationale kampioenschappen en sindsdien zitten zij bij de succesvolste landen op wereldkampioenschappen. De opmerkelijkste figuur is Jeff Verellen, hoofdbrander bij Caffènation in Antwerpen en de enige mens op de planeet die zich tweemaal tot winnaar kon kronen.

Jeff: “Ik weet nog dat ik op de blog van de Noorse koffiepionier Tim Wendelboe las over een ludieke actie bij hem in de bar, een wedstrijd met nauwelijks een handvol deelnemers. In zijn bar was de hele historie begonnen en hij deelde het relaas online. Ik was onmiddellijk getriggerd en er volgde al snel een nationaal kampioenschap bij ons in de bar.

De laatste jaren kon Verellen geen plek meer veroveren op de wereldkampioenschappen, maar dat vindt hij niet zo heel erg. “Ik heb zelden gekke sprongen gemaakt met mijn recept, waardoor ik misschien af en toe buiten het smaakprofiel viel. Misschien mis ik ook wel een beetje het rock-‘n-roll-gedeelte van de competitie en is het tijd voor een nieuwe generatie om mij van de troon te stoten. Steek mij maar af en toe in de jury dan.”

AeroPress kampioenschappen 2023

De Dutch AeroPress Championships 2023 vinden plaats op 16 september bij LE:EN in Utrecht. In België vinden de voorrondes plaats op 13 september in Brussel, op 14 september in Luik en op 15 september in Gent. De 9 beste kandidaten van elke regio gaan door naar de Belgian AeroPress Championships in Wide Awake Coffe Roastery in Brussel op 16 september. 


Benieuwd hoe jij heerlijke koffie kan zetten met de AeroPress Go? Bekijk hier enkele AeroPress tips en tricks die het gebruik nóg makkelijker maken.

Share on

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

WIJ DENKEN DAT JE DIT VAST OOK LEUK VINDT

Het beste van KTC in je inbox

KTC50 SPB

KTC magazine

koffieTcacao is hét lifestyle magazine dat vier keer per jaar verhalen, nieuws en trends uit de levendige specialty coffee, thee én cacaoscene dichtbij brengt met diepgaande journalistiek en een geweldig design.

LAATSTE NIEUWS

Wat betekent het als een product het Fairtrade-keurmerk draagt? 4 vragen over Fairtrade beantwoord.

Van stijlvolle koffiezaken tot hippe lunchrooms: voor goede specialty coffee ben je bij deze hotspots in Brugge op het juiste adres.

In mei lanceerde Lelit twee limited editions van de MaraX en Bianca. Voor KTC is dit een mooie gelegenheid om in gesprek te gaan met sales director Cristina Uzzi.