Anne&Max Flagship Store
Fotografie Sheena Schouwink

Anne&Max opent flagship store in Haarlem

Koffieketen Anne&Max heeft op 13 oktober de deuren van haar eerste flagship store in Nederland geopend. De nieuwe locatie in Haarlem is de grootste, meest duurzame én slimste Anne&Max vestiging tot nu toe.

Met de verhuizing van de Zijlstraat naar de Grote Markt in Haarlem heeft de oudste Anne&Max, die in 2005 openging, plaatsgemaakt voor de ‘Anne&Max van de toekomst’. Hier helpt de zogeheten ‘droombar’ medewerkers om gasten zo efficiënt mogelijk te bedienen, staat duurzaam design centraal en is een havercappuccino 5 cent goedkoper dan koemelk.  

“Met een beetje pijn in mijn hart neem ik afscheid van de oudste Anne&Max, waar ik 17 jaar geleden de muren zelf nog heb geschilderd”, vertelt oprichter Wobbe van Zoelen. “Maar soms moet je dingen loslaten zodat er ruimte ontstaat voor iets nieuws. Ik kan niet wachten om met deze nieuwe locatie verder te bouwen aan mijn Anne&Max droom: een (inter)nationale keten van huiskamers die gedreven zijn op openheid, eerlijkheid, betrokkenheid, zorgzaamheid en respect.”

Anne&Max Flagship Store Wobbe van Zoelen

De Anne&Max flagship store is met 357m2 twee keer zo groot als de oude locatie in Haarlem. Daarmee biedt het pand ruimte voor nieuwe mogelijkheden. Zo wordt de kelder ingezet voor onder andere koffietrainingen. Ook is er ruimte voor voorleesmiddagen, evenementen, vergaderingen, filmavonden en biedt de flagship store een podium aan kunstenaars. Wobbe: “Op deze manier willen we iets terug doen voor de buurt en bijdragen aan verbinding.”

Droombar

De bar in de nieuwe flagship store is speciaal ontworpen om medewerkers zo efficiënt mogelijk te ondersteunen bij de bediening van de gasten en het bereiden van de ambachtelijke producten. Alle werkzaamheden die niet belangrijk zijn voor de gasten, kunnen zo door machines worden uitgevoerd om het werk te optimaliseren. “We hebben nu een afwasrobot, een zelfbedieningszuil voor koffies to go en een verkoopkast met alle eigen Anne&Max producten”, legt Wobbe uit.

 

Anne&Max Flagship Store

Duurzaam interieur

Qua design is de nieuwe vestiging de meest duurzame vestiging tot nu toe. Van de oude locatie zijn meubelen hergebruikt en er zijn duurzame bouwmaterialen ingezet. Zo is er in samenwerking met Stonecycling een wand bestaande uit wijn- en bierflessen  gecreëerd.

Planeetaardige beleving

Omdat Anne&Max sociaal rechtvaardig en ecologisch verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft staan, werkt het bedrijf enkel samen met partijen die zich hierbij aansluiten om zo maatschappelijke betrokkenheid te stimuleren. Met de introductie van de wintermenukaart, stapt Anne&Max over op haverdrank van het merk ROA.

Haverdrank is een van de milieuvriendelijkste zuivelvervangers op de markt en genereert 80% minder uitstoot van broeikasgassen dan koemelk. Om gasten te verleiden tot het maken van een planeetaardige keuze, heeft Anne&Max een koffie met haverdrank 5 cent goedkoper gemaakt dan die met koemelk.

Ook nieuw is de samenwerking met brouwerij Lowlander die tijdens de opening de klimaatpositieve Cool Earth Lager biertjes serveerde. Voor ieder verkocht biertje wordt een zeegrasplantje in het Waddengebied gepland door het Nederlandse project Zeegrasherstel. Zeegras slaat meer CO₂ op dan andere plantensoorten, versterkt de biodiversiteit en gaat kusterosie tegen.

Wobbe: “Door alleen met leveranciers samen te werken met dezelfde waarden wil Anne&Max ervoor zorgen dat alles wat goed smaakt, ook goed voelt.”

Share on

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

Het laatste nieuws

Het beste van koffieTcacao in je inbox

koffieTcacao 44

koffieTcacao magazine

koffieTcacao is hét lifestyle magazine dat vier keer per jaar verhalen, nieuws en trends uit de levendige specialty coffee, thee én cacaoscene dichtbij brengt met diepgaande journalistiek en een geweldig design.

WIJ DENKEN DAT JE DIT VAST OOK LEUK VINDT