Advertorial

Dit is het verhaal achter de koffie van Anne&Max

Anne&Max staat bekend als de stadse huiskamer waar je terecht kunt voor een uitgebreide lunch en een goede kop koffie. Maar wist je dat het verhaal achter deze koffie begint aan de andere kant van de wereld? Diep in de Peruaanse Andes wijdt de familie Ccoillar hun leven aan de teelt van de biologische koffiebonen voor Anne&Max.

Het is het verhaal achter hun koffie dat de visie én missie van Anne&Max karakteriseert. In 2019 werd hun koffieketen volledig transparant, toen ze voor de espressobonen een direct trade opzetten met Peruaanse koffieboren, een Peruaanse exporteur en een Nederlandse koffiebrander.

De nauwe samenwerking maakte het vanaf de start mogelijk snel te schakelen met de koffieboeren over wat zij nodig hebben om de kwaliteit van de koffie hoog te houden. In samenspraak bepaalden ze hoe dit kon worden vertaald naar een eerlijke prijs voor de koffieboeren. Zo betaalde Anne&Max in 2023 38,5% meer dan de gemiddelde Free on Board-prijs (FOB*). 

Links Alvina op de koffieplantage in Peru, rechts Raymunda en Valentin Ccoillar

Kwalitatieve koffiebonen

Maar de direct trade van Anne&Max gaat verder dan enkel handel en prijs: het is een uitwisseling van kennis, technieken en wederzijds respect. In samenwerking werden er bijvoorbeeld verschillende selectieve oogsten getest en werd er geëxperimenteerd met gecontroleerde fermentatie- en droogtechnieken. Alles om de kwaliteit van de koffiebonen te blijven verbeteren.

Wobbe van Zoelen, oprichter Anne&Max, vertelt: “Toen we bijna 20 jaar geleden met Anne&Max begonnen, wilde ik een plek creëren waar iedereen op elk moment van de dag zorgeloos kan komen genieten. Dat betekent dat alle producten die wij serveren eerlijk en met aandacht zijn uitgekozen. We willen volledig transparant zijn in waar onze producten vandaan komen, dus ook onze koffie. Zodat onze gasten weten door welke handen de koffiebonen van hun koffie zijn gegaan.”

Anne&Max: een kijkje in de keten

  1. Koffieboeren: de familie Ccoillar en La Nueva Florida

    De connectie tussen Anne&Max en de koffieboeren begint in de Peruaanse Andes, om precies te zijn in de regio Huancavelica. Hier verbouwden de familie Ccoillar aanvankelijk aardappelen. De oudste zoon Florentino kocht een eigen stuk land, dat hij transformeerde tot een koffieplantage genaamd ‘La Nueva Florida’, wat ‘Nieuwe bloei’ betekent. Vijftien jaar later is dit uitgegroeid tot een kleine gemeenschap waar de koffie voor Anne&Max worden verbouwd.

  2. Lokale exporteur Cultivar en koffiebrander Keen Coffee

    In samenwerking met lokale exporteur Cultivar wordt een eerlijke prijs bepaalt voor de koffie, zodat zij duurzaam kunnen opereren. Dit is niet alleen goed voor de kwaliteit van de koffie, maar ook voor een eerlijk inkomen voor de boeren en hun gemeenschap. De Utrechtse koffiebrander Keen Coffee is verantwoordelijk voor, de naam verraadt het al, het branden van de bonen. 

  3. De huiskamers van Anne&Max en hun gasten

    In de huiskamers van Anne&Max ligt de laatste schakel van het proces in handen van de barista’s. Nina Dijt, Koffiemanager bij Anne&Max: “Met aandacht voor detail brengen zij de verhalen en smaken van de biologische koffiebonen tot leven. Dus wanneer je de volgende keer een kop koffie drinkt bij Anne&Max, bedenk dan dat elke slok het resultaat is van een bewuste keuze voor kwaliteit en eerlijke samenwerking!”

 

koffieketen anne&max
Koffieketen Anne&Max

*FOB staat voor Free on Board-prijs. Dit is de prijs die exporteurs ontvangen van importeurs, berekend volgens kwaliteitsniveaus (bijv. SCA-score voor koffiespecialiteiten). De prijs van koffiebonen fluctueert gedurende het jaar. Dit cijfers is gebaseerd op de prijs van augustus 2023. De maand waarin Anne&Max de meeste koffiebonen inkoopt.

Share on

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

WIJ DENKEN DAT JE DIT VAST OOK LEUK VINDT

Het beste van KTC in je inbox

KTC50 SPB

KTC magazine

koffieTcacao is hét lifestyle magazine dat vier keer per jaar verhalen, nieuws en trends uit de levendige specialty coffee, thee én cacaoscene dichtbij brengt met diepgaande journalistiek en een geweldig design.

LAATSTE NIEUWS

Wat betekent het als een product het Fairtrade-keurmerk draagt? 4 vragen over Fairtrade beantwoord.

Van stijlvolle koffiezaken tot hippe lunchrooms: voor goede specialty coffee ben je bij deze hotspots in Brugge op het juiste adres.

In mei lanceerde Lelit twee limited editions van de MaraX en Bianca. Voor KTC is dit een mooie gelegenheid om in gesprek te gaan met sales director Cristina Uzzi.