ADVERTORIAL

Koffie verpakking trends volgens Dutch Coffee Pack

Een goed gebrande koffie is één, de juiste verpakking is twee. Goede koffie wil je immers zo lang mogelijk goed houden. Specialist arthur bek heeft er met dutch coffee pack zijn werk van gemaakt. Hij geeft uitleg over de ins and outs van koffieverpakkingen anno 2021. “De toekomst ligt in mono-materialen: koffiezakken gemaakt van één materiaal.”

Waar moet een goede koffie-verpakking aan voldoen?
“Het belangrijkste is een luchtdichte verpakking. Zuurstof en licht hebben een negatief effect op de smaak en kwaliteit van koffiebonen. Een verpakking moet daarom weinig UV toelaten en luchtdicht zijn. Daarnaast moet een koffieverpakking opvallen tussen de rest, goed blijven staan en makkelijk in gebruik zijn. Ook vind ik het formaat van de verpakking belangrijk; deze moet afgestemd zijn op de inhoud. Gebruik alleen het materiaal, dat je nodig hebt. Zo beperk je het verpakkingsmateriaal, wat ook beter is voor het milieu.”

Wat is jouw tip voor een nieuw koffiemerk?
Zorg dat je verpakking onderscheidend is van de rest! Als nieuwe brander op de koffiemarkt ben je vaak aangewezen op een standaard assortiment: het is voordeliger dan maatwerk en de afnamevolumes zijn kleiner. Een nadeel in dit segment is dat de keuze in zakken beperkt is. Dan is het belangrijk om eruit te springen met elementen zoals kleuren, labels, diverse druktechnieken en verschillende zakvormen. Wij zijn daar constant mee bezig door nieuwe vormen te ontwikkelen en materialen te optimaliseren. Zo hebben we zakken van 100% kunststof ontwikkeld met een vernis, dat voelt als papier. Geniaal!”

Hoe ‘groen’ is de huidige generatie koffieverpakkingen?
In de wereld van specialty coffee zijn verpakkingen al een stuk groener dan voorheen. Aluminium en kraftpapier – beide erg vervuilend – zijn steeds minder populair. Dat is een goede zet. Door 100% kunststof verpakkingen te maken kunnen de meeste verpakkingen ingezameld worden bij het plastic afval. De volgende uitdaging ligt bij het verder verduurzamen van de verpakking. Naar onze mening ligt de toekomst in mono-materialen: koffiezakken gemaakt van één materiaal. Door één soort kunststof te gebruiken, maak je ze beter recyclebaar.”

Bestaat er al een compleet duurzame koffieverpakking, die recyclebaar, biologisch afbreekbaar en/of composteerbaar is?
“Daar zijn de meningen over verdeeld. Op dit moment zijn al onze koffieverpakkingen CO2-neutraal. De uitstoot van de productie wordt gecompenseerd met verschillende CO2-reducerende projecten in de producerende landen. Dat is goed, maar nog niet goed genoeg. Met de nieuwe generatie zakken, gemaakt van mono-materiaal, willen we onze verpakkingen theoretisch 100% recyclebaar maken. Wij werken niet met afbreekbare materialen, omdat dergelijke materialen momenteel vervuilend zijn voor de compoststroom. Bij de verwerkingsbedrijven worden ze er uitgefilterd. 

Waar ligt bij Dutch Coffee Pack momenteel de focus op?
“Onze passie ligt bij het maken van mooie en kwalitatieve verpakkingen, met een hoge servicegraad. We denken graag mee met de koffiebranders en ontwikkelen samen nieuwe verpakkingsmogelijkheden. De focus ligt op dit moment bij het verduurzamen van onze verpakkingen, met behoud van hoogwaardige kwaliteit. Ook ons standaardassortiment is altijd onderhevig aan innovaties en verbeteringen, zodat we onderscheidend blijven.”

Kijk voor meer informatie over de verpakkingen van Dutch Coffee Pack op dutchcoffeepack.com

Share on

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

LAATSTE NIEUWS

Het beste van koffieTcacao in je inbox

koffieTcacao 45 spb

koffieTcacao magazine

koffieTcacao is hét lifestyle magazine dat vier keer per jaar verhalen, nieuws en trends uit de levendige specialty coffee, thee én cacaoscene dichtbij brengt met diepgaande journalistiek en een geweldig design.

WIJ DENKEN DAT JE DIT VAST OOK LEUK VINDT