Wide Awake Coffee Roasters is een veelbesproken onderwerp in de Brusselse koffiescene. Amper anderhalf jaar oud duiken de stijlvol verpakte koffies van de branderij met kleinschalige koffiecorner overal in de stad op. In koffietcacao 38 spraken wij met drijvende krachten Rutger Callewier en Senina Cojocari over de vliegende start.
Hoe is Wide Awake Coffee ontstaan?
Rutger: “Tot 2019 had ik gewoon een kantoorbaan en brandde ik thuis koffie op een kleine Huky. Om mijn hobby naar het volgende niveau te tillen, volgde ik een reeks roasting-trainingen in Londen. Daar ontmoette ik Senina bij een open koffiecupping. Senina werkte toen al tien jaar in de koffie, voor het laatst als koffiebrander bij Assembly Coffee en zusterbedrijf Volcano Coffee Works. Gelukkig voor ons speelde ze al enige tijd met het idee om naar Brussel te verhuizen. Een half jaar later was Wide Awake Coffee Roasters een feit.”
Wat is jullie visie als het gaat om het inkopen van koffie?
Senina: “Kwaliteit, transparantie en duurzaamheid staan centraal. Wij betalen hoge premiums voor onze koffies, waarbij we verwachten dat dit geld ook terugvloeit naar de koffieboeren. Daarom werken we enkel met groene koffie-importeurs en coöperaties, die inzage geven in de prijsstructuur. We zijn echter geen aanhangers van ‘direct trade’, omdat die term te pas en te onpas wordt gebruikt. Koffie wordt geoogst als een kers, daarna verwerkt tot groene bonen, die worden gemild, verpakt, opgeslagen en door partijen met import- en exportvergunningen over de halve wereld vervoerd. Het idee dat je als kleine artisanale brander koffiebonen gewoon direct bij een boer in Ethiopië koopt, zonder tussenpersoon, is een beetje naïef. De hoofdtaak van een branderij is samenwerken met lokale partners, die betrouwbaar en transparant zijn.”
Waar hechten jullie de meeste waarde aan in het proces van bean to cup?
Senina: “Moeilijke vraag, want elk aspect van origine tot bereidingswijze heeft een enorme impact op de smaak. Onze grootste passie is natuurlijk het branden: van nieuwe koffies profileren tot het bereiken van consistentie in het brandprofiel. Bij Wide Awake willen we de zoetheid van een koffie benadrukken. Daarom branden we veel van onze koffie medium. We zijn niet van ultralichte brandprofielen in Scandinavische stijl.”
Hebben jullie een favoriete origine?
Senina: “We proberen ons gamma altijd gebalanceerd te houden, maar persoonlijk zijn we vaak wel geneigd naar fruitige naturals. Zo hebben we voor het tweede jaar op rij een lot van Gitega Hills uit Rwanda in onze Strawberry Fields-series. Rode bosvruchten, watermeloen en aardbei in de smaak met een stroperige body. Yum!”
Hoe zien jullie de Brusselse koffiescene evolueren de komende jaren?
Rutger: “In de laatste twee à drie jaar zijn er verschillende branders en vooral heel veel leuke koffiebars bijgekomen. Ook zien steeds meer kwalitatieve bars en restaurants het belang van goede koffie in. Maar er is zeker nog ruimte. We komen van ver in verhouding tot Antwerpen en Gent. En er zijn nog altijd buurten waar ik met moeite een goede koffie kan scoren. Met Wide Awake willen we de koffierevolutie steunen door te focussen op educatie. Als het een beetje meezit, organiseren we weer snel cuppings in ons atelier.”
KOFFIERECEPT
Bekijk het recept van Wide Awake voor hun favoriete koffie van het moment: een natural red bourbon uit Rwanda.
Benieuwd naar meer parels in Brussel? Bestel koffieTcacao 38 in de online shop en lees over onze citytrip naar de Europese hoofdstad.