Aankomend weekend is muziekfestival down the rabbithole niet alleen de plek voor goede muziek, maar ook voor goede koffie. Wij vertellen je bij welke festivaltrucks je deze zomer in de rij moet gaan staan voor een goed bakkie koffie.
Koffie op festivals is een must. Wanneer je ‘s ochtends brak de tent uitrolt, is het bemachtigen van een bakkie troost hoogstwaarschijnlijk het eerste waar je aan denkt. Dat dit bakkie steeds vaker goede specialty coffee is, maakt aansluiten in de lange rij dorstige festivalgangers meer dan de moeite waard. Deze vier koffiezaken onderscheiden zich op het festivalterrein met single origins en koffie van kleinschalige branders.
RockaCoffee
“Soms een gekkenhuis, maar vooral heel leuk”, vertelt Merel van Laar van RockaCoffee over het werk op festivals. Sinds 2013 trekt de Nijmeegse met een jarenvijftigcaravan, een La Marzocco FB80 en vintage outfit in rockabilly-stijl van festival naar festival. Dat is elke keer weer een belevenis. “De caravan is een keer in de modder vast komen te staan, we zijn op een evenement aangereden door een vrachtwagen, terwijl een van de meiden nog aan het werk was en regelmatig werken we een nachtje door.” De koffie die hen én de festivalgangers door deze nachten sleept, is een blend van Ethiopië en Brazilië van Blommers uit Nijmegen, een branderij waar Merel ook buiten de festivals veel mee samenwerkt. “Naast het festivalwerk geef ik ook baristacursussen en koffieproeverijen. Daarvoor heb ik bij de branderij mijn eigen ruimte.” De rockende barista’s in de caravan zijn door Merel persoonlijk getraind.
Scoor jouw rockabilly- koffie op festivals:
5-7 juli Down The Rabbit Hole
13 juli -19 juli Valkhof Festival
The Village
Twaalf jaar geleden stonden Lennart Meijboom en Angelo van de Weerd nog samen achter een marktkraampje koffie te verkopen. Vandaag de dag verslepen de mannen indrukwekkende decorstukken naar Nederlands’ grootste festivals. “Op Lowlands staan we met zestien man achter acht espressomachines heel veel koffie eruit te pompen.” Letterlijk, want ze bevinden zich op dit festival in een coffee petrol station waar festivalgangers kunnen bijtanken. “We proberen altijd een nieuwe opstelling te bedenken, afhankelijk van het evenement.” Zo bouwden ze op het surffestival Madness een grote omslaande golf en op Best Kept Secret een kopie van Carnegie Hall, New Yorks bekendste rockconcertzaal. De geschonken koffie komt van The Village zelf: Lennart en Angelo openden met de opbrengst van de koffiekraam maar liefst twee Utrechtse koffiezaken en haalden ook een eigen brander in huis. “We waren een van de eersten die met lichtgebrande koffie op festivals kwamen. Douwe Egberts was de standaard, dus mensen waren in eerste instantie verrast. Nu krijgen we veel goede reacties. Toch laten we een zure Afrikaanse koffie nog steeds thuis.”
Benieuwd naar het decor van The Village dit jaar? Ontdek het op:
5 – 7 juli Down The Rabbit Hole
5 – 7 juli Madness
16 – 18 augustus Lowlands
29 aug – 1 sept Into The Great Wide Open
Bitter & Real
Een oude, benzine-slurpende Citroën HY omgetoverd tot een volledig elektrische oldtimer met zonnepanelen op het dak: de Dordrechtse koffiebranderij Bitter & Real creëerde een mobiele koffiebar die niet alleen heel cool, maar ook duurzaam is. “De truck rijdt op een 300kg accupakket, dat ook gebruikt wordt als powerbank voor de espressobar. In de truck hebben we de tofste koffiegadgets geïnstalleerd, zodat we op hoge snelheid kwalitatieve koffies, cappuccino’s en lattes kunnen schenken.” Op de Kees van der Westen espressomachine voorziet Bitter & Real met een indrukwekkende 250 koffies per uur festivalgangers van een cafeïneboost. Naast espresso-based koffie zetten ze ook batchbrew filterkoffie, chai en verschillende theeën. En de Nitro Cold Brew Coffee Tap niet te vergeten: “Die vinden wij zelf te gek. Het is koud geëxtraheerde koffie met stikstofgas van de tap. Een superfunky ijskoffie!” Weet die maar eens te weerstaan op warme festivaldagen.
Zelf ijskoffie van de Nitro Cold Brew Coffee Tap proeven? Bitter & Real vind je deze zomer op:
20 juli Welcome To The Future
26-27 juli Zomercarnaval Rotterdam
29 juli Parkpop Den Haag
23 – 26 augustus Mysteryland
29 aug – 1 sept Into The Great Wide Open
Public Pie
Voor de Dutch Design Week ontwierp Maaike Bertens elf jaar geleden het foodconcept ‘appeltaart met warme billen’. “De designweek wordt altijd in oktober gehost. Om het herfstgevoel te benadrukken ik maakte een oven en een bank ineen, waarmee we de klant zowel warme appeltaart als een warme zitplek konden aanbieden.” Het werd de basis voor Public Pie, de foodtruck waar Maaike inmiddels samen met vriend Jadidja Monteban festivalgangers trekt met de geur van verse appeltaart en versgemalen koffie. Met een speciale ‘appelschilstoel’ die precies de hoogte van een uitgerolde schil heeft en een fulltime schiller, is appeltaart nog steeds de hoofdmoot, maar ook de huisgemaakte worteltaart met tahin, kruidige speltbrownie en een wisselende vegan taart op het menu zijn trekpleisters. Evenals de koffie, waarvoor het koppel altijd op zoek is naar lokale en kleinschalige koffiebranders. “Op de molen zit soms Blommers, dan weer Locals en voor een festival zoals Into The Great Wide Open zoeken we naar een lokale brander op Vlieland.”
Je scoort appeltaart met warme billen én goede koffie op festivals:
19-21 juli Wonderfeel
29 aug – 1 sept Into The Great Wide Open
Dit artikel verscheen in #ktc31. Bestel de editie in de webshop.