EEK Coffee

Koffieliefhebbers gezocht: word mede-eigenaar van EEK Coffee

Een koffiemerk dat koffieboeren een eerlijk loon betaalt én een positieve impact heeft op het klimaat. Dat klinkt altijd goed, én jij kunt er nu zelf deel van uitmaken. Het Nederlandse EEK coffee is een sharefunding-campagne gestart.

Echt Eerlijke Koffie, met dat idee keerde mede-oprichter Thomas eind 2014 terug in Nederland na tien maanden in Guatemala. Daar zag hij dat de koffieboeren hard werken voor een veel te laag loon. Coöperaties en de tussenhandel streken het merendeel van de winst op. Hij zag ook dat koffieplantages een grote impact hebben op het klimaat: veel bomen worden gekapt om te kunnen uitbreiden en voor de productie van koffie worden veel water, kunstmest en pesticiden gebruikt. En dan is er nog de enorme CO2-uitstoot. 
Thuis klopte hij  bij enkele jeugdvrienden aan met het idee om een koffiebedrijf op te richten dat alleen duurzaam verbouwde koffie inkoopt van boeren, die daar een eerlijk loon krijgen. Zes maanden later werd de vof opgericht en was EEK geboren.
  

EEK Coffee: positieve impact

Sinds de start gaat EEK Coffee resoluut voor een positieve impact op de wereld. Met hun premium en specialty koffie van plantages uit Zuid-Amerika, Afrika en Azië willen ze eerlijke handel bevorderen en het regenwoud beschermen. Het keurmerk Rainforest Alliance traint bijvoorbeeld koffieboeren om hun koffieoogst en de biodiversiteit te verbeteren. Al sinds hun eerste zak koffie, was de koffie van eek trouwens 100% traceerbaar en voorzien van dat label.
Daarnaast investeert het bedrijf per kilogram verkochte koffie €0,50 in de natuur, de zogeheten EEKpremie. De ene helft investeren ze in het aanplanten van bomen, de andere in duurzame zon- en windenergie. Zo compenseert eek drie keer de CO2-uitstoot van 1 kilogram koffie.

1 miljoen kopjes koffie

Met hun sharefunding, wil het bedrijf €80.000 ophalen om verder te kunnen groeien. Het doel is duidelijk: dit jaar wil EEK maar liefst 1 miljoen kopjes koffie verkopen. Want hoe meer kopjes eerlijke koffie mensen drinken, des te groter het positieve effect van EEK. 

Marketing en verkoop

Het geld dat EEK Coffee ophaalt met de sharefunding, investeert het in marketing en verkoop. Zo willen ze niet alleen hun webshop verder ontwikkelen en nieuwe koffievarianten uitbrengen, maar ook een fulltime of parttime verkoopmedewerker aannemen om meer bedrijven en horecaklanten aan te sluiten op EEK. 

EEK Coffee: Vanaf €252

Tot 1 juli 2022 kun je aandelen kopen van de Original Premium Products -coöperatie. Deze coöperatie richtte de nieuwe EEK B.V. in 2021 op om samen met andere koffieliefhebbers aan een mooi, positief merk te bouwen. Het koffiebedrijf biedt 40.000 aandelen aan van €2. Mede-eigenaar worden, kan al vanaf €252 (126 aandelen aan €2):

  • eek Friend A: €252 tot €1.500
    • dividend uitgekeerd in koffie
    • 15% korting op  toekomstige bestellingen
  • eek Friend B: €1.500 tot €3.000
    • dividend uitgekeerd in koffie
    • koffiepakket van €50
    • 15% korting op toekomstige bestellingen
  • eek Friend C: €3.000 tot €4.200
    • dividend uitgekeerd in koffie
    • koffiepakket van €100
    • 15% korting op toekomstige bestellingen
  • eek Partner: € 4.200 tot € 14.000
    • dividend uitgekeerd in euro’s
    • koffiepakket van €140
    • stemrecht in de coöperatie (interessant voor dealers die eek lokaal willen verkopen aan bedrijven en horeca)
    • partnerkortingen op koffiebestellingen

Sta jij ook achter de filosofie van EEK Coffee en heb je zin om mee te investeren? Op Eyevestor vind je meer info over de sharefunding, de voorwaarden en het verwachte rendement.

Meer weten of direct investeren in EEK? Ga naar het sharefundingplatform.
INVESTEER

eek coffee

Bestel in mei een proefpakket en ontvang 15% korting met de kortingscode ‘KTC15’ (geldig tot en met 31 mei 2022 bij een bestelling van minimaal 1,5 kilogram).

Share on

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

LAATSTE NIEUWS

Het beste van koffieTcacao in je inbox

koffieTcacao 45 spb

koffieTcacao magazine

koffieTcacao is hét lifestyle magazine dat vier keer per jaar verhalen, nieuws en trends uit de levendige specialty coffee, thee én cacaoscene dichtbij brengt met diepgaande journalistiek en een geweldig design.

WIJ DENKEN DAT JE DIT VAST OOK LEUK VINDT