Nespresso B Corp Certified
ADVERTORIAL

Nespresso nu ook B Corp gecertificeerd!

Al ruim dertig jaar steekt Nespresso de handen uit de mouwen om te verduurzamen. naast een eigen duurzaamheidsprogramma voor koffieboeren en een recyclingsysteem voor capsules, werkt de Zwitserse koffiecapsulefabrikant ook toe naar het behalen van expliciete klimaatdoelen, zoals co2-neutraliteit. De inspanningen van nespresso leidden er afgelopen maand ook toe dat het bedrijf nu officieel wereldwijd B Corp gecertificeerd is. koffieTcacao sprak met duurzaamheidsstrategie-manager van Nespresso, Julie Reneau.

Nespresso wil eind 2022 compleet CO2-neutraal zijn. Gaat dit lukken en hoe?
“Het officiële onderzoek wordt straks door een externe partij  uitgevoerd, maar we zijn vol vertrouwen dat we het halen. Het stellen van klimaatdoelstellingen is niet nieuw voor Nespresso. Al sinds 2009 zijn we bezig met het terugdringen van onze eigen uitstoot – van energie efficiëntere machines tot hernieuwbare energie – en de laatste zeven jaar richten we ons actief op de andere kant van de keten: de koffieboer. De aanvoer van groene koffie is verantwoordelijk voor bijna de helft van Nespresso’s ecologische voetafdruk. Door bomen te planten op en rondom de koffieboerderijen maken we zowel onze voetafdruk kleiner, als de boer weerbaarder voor klimaatverandering. De CO2-uitstoot die we niet zelf kunnen verminderen, compenseren we door te investeren in bosbouw- en schone energieprojecten.”

Over CO2-compensatie wordt ook wel gezegd dat dit niet altijd positief bijdraagt aan het klimaat, bijvoorbeeld omdat extra grond voor de aanplant van nieuwe bomen ten koste gaat van biodiversiteit en lokale gemeenschappen. Hoe zorgt Nespresso dat de compensatie werkelijk voordelig is voor het klimaat? 
“Door een strenge selectie van de projecten: ze zijn allemaal gecertificeerd door erkende programma’s zoals Gold Standard of VCS en bovendien gelinkt aan koffieboeren of koffiegebieden. Op dit moment investeren we vooral in projecten in bosbescherming, herbebossing en schone energie, zoals kookfornuizen. Door te kiezen voor partners die we goed kennen of voor projecten die we kunnen monitoren,  hebben we meer vertrouwen in een positieve uitwerking. Compensatie is slechts een korte termijn-maatregel. Onze inspanningen voor het behalen van klimaatneutraliteit zijn uiteindelijk gericht op het terugdringen van onze uitstoot en de transformatie van agricultuur. Daar gaan we de komende jaren mee verder zodat we in 2050 Net Zero zijn en geen compensatie meer nodig hebben.” 

Andere merken hebben inmiddels biologisch afbreekbare capsules op de markt gebracht. Is dit iets dat Nespresso onderzoekt?
“Zeker. We onderzoeken alle mogelijkheden voor het ontwikkelen van ecologisch en circulair materiaal, maar tot nu toe hebben we nog geen bevredigende, biologisch afbreekbare oplossing gevonden. Enerzijds komt dat door de smaakkwaliteit die de capsules bieden. We sourcen hoogwaardige koffie met een specifiek terroir en smaakprofiel: met aluminium kunnen we garanderen dat die kwaliteit overeind blijft voor de consument. Het materiaal beschermt aroma’s tegen oxidatie, vocht en licht. Anderzijds brengen bio-afbreekbare cups een extra verantwoordelijkheid voor de consument: die moet bio-afval gaan composteren. Op grote schaal is daar vaak nog geen oplossing voorhanden. Om de impact zo groot mogelijk te maken, zoeken wij naar de klantvriendelijkste oplossing.” 

Nespresso duurzaamheidsprogramma
Jullie hebben een eigen recyclingsysteem waarbij de aluminium cups ingezameld kunnen worden. Toch doet momenteel slechts 28% van de consumenten dat. Wat doet Nespresso eraan om dat percentage te verhogen?
“Een deel van de oplossing is het stimuleren van onze klanten om te recyclen, de drempel daarvoor zo laag mogelijk te maken en de voordelen van recycling goed te communiceren. Aluminium kan oneindig gerecycled worden en het is daarom belangrijk dat dit ook gebeurt. Wat overigens veel mensen niet weten, is dat we naast het aluminium, ook het koffiedik gebruiken om biogas mee te produceren. Daarnaast investeren we in de infrastructuur van een collectief afvalsysteem. Uiteindelijk moet het net zoals bij glas en papier normaal worden om aluminium in te zamelen. Afhankelijk van de lokale markt en overheid investeren we niet alleen in ons eigen systeem, maar ook in vernieuwingen op het gebied van services en sorteermachines bij afvalverwerkers.”  

Jullie cups bestaan voor het grootste gedeelte uit gerecycled aluminium. Waar komt dit aluminium vandaan? 
“In eerste instantie wilden we heel graag de kringloop van aluminium binnen ons eigen bedrijf sluiten en dus het aluminium van gebruikte capsules gebruiken voor nieuwe capsules. Dat hebben  we ook geprobeerd, maar dat bleek helaas niet mogelijk op schaal. Daarom sourcen we onze gerecyclede aluminium bij een externe aanbieder in de productieketen. De cups die onze klanten inleveren komen in diezelfde productieketen terecht. Omdat we slechts een kleine speler zijn in die keten, is dit de beste oplossing.” 


Nespresso B Corp gecertificeerd!

De duurzaamheidsinspanningen van Nespresso hebben ertoe geleid dat het bedrijf sinds afgelopen april wereldwijd gecertificeerd is als B Corp. Hiermee sluit het Zwitserse bedrijf zich aan bij een internationale beweging van 4.800 bedrijven die voldoen aan de B Corp-eisen op het gebied van sociale en ecologische verantwoordelijkheid en transparantie in de hele productie- en waardeketen. 
Om een B Corp te worden moeten bedrijven voldoen aan hoge eisen op vijf gebieden: beleid, medewerkers, gemeenschap, milieu en klanten. Nespresso scoorde 84 van de 200 punten op het B Impact Assessment en haalden daarmee het minimum van 80 punten om de B Corp-status te ontvangen. Bekijk hier de verschillende scores van Nespresso. 


Ben je klant van Nespresso? Lever je gebruikte capsules in bij een van Nespresso’s 9000 inzamelpunten. Bestel je gratis verzameltas hier

Share on

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

Het laatste nieuws

Het beste van koffieTcacao in je inbox

koffieTcacao 44

koffieTcacao magazine

koffieTcacao is hét lifestyle magazine dat vier keer per jaar verhalen, nieuws en trends uit de levendige specialty coffee, thee én cacaoscene dichtbij brengt met diepgaande journalistiek en een geweldig design.

WIJ DENKEN DAT JE DIT VAST OOK LEUK VINDT