ADVERTORIAL Tekst Maaike Schorning | Fotografie Lennaert Ruinen

Private label thee en koffie: Pip’s Tea

In 2015 begonnen met een passie om mensen “echt goede thee” te laten proeven, is PIP’s tea inmiddels een gevestigde waarde in België bij meer dan 500 horecazaken. Naast een eigen theemerk besloot PIP’s oprichter Stef Bosmans ook zijn expertise te richten op private label thee en koffie met specialistische koffie- en theeverpakkingen voor de horeca. We spreken Stef over de groei van zijn bedrijf, koffie uit cups en natuurlijk… thee.

Wat doe je precies als ‘private labeler’? 
“Er is een enorm aanbod aan koffie en thee en een grote groep horecaondernemers, die hun producten graag in eigen stijl presenteert. Met private label thee en koffie zit ik eigenlijk tussen dat aanbod en die vraag. Ik zorg ervoor dat bijvoorbeeld koffie van brander A wordt verpakt in de huisstijl van horecazaak B. Een brander heeft vaak een prachtig enthousiasme voor koffie, de horeca wil goede service bieden. Ik heb passie voor machines en het verpakkingsproces. Gek misschien, maar wel waar!” 

Welke ontwikkelingen heb je de private-labelmarkt de afgelopen jaren zien doormaken?
“Om te beginnen wordt de vraag naar private labels niet alleen steeds groter, maar ook diverser. Zo doen bijvoorbeeld niet alleen maar grote hotelketens een aanvraag, ook mensen die vanuit hun hobby een webshop openen. Dit vraagt om meer flexibiliteit qua volume en personalisatie. Bijna alles kan inmiddels, gelukkig. Als tweede zie je een grote ontwikkeling omtrent duurzaamheid. Dit is natuurlijk altijd al een hot topic geweest, en terecht, maar we merken dat dit sinds de oprichting van Pip’s Tea in 2015 nog meer aandacht krijgt.”  

Hoe gaat Pip’s Tea om met die vraag naar steeds duurzamere verpakkingsoplossingen?
“Toen we begonnen, werd er wellicht bij 1 op de 20 bestellingen geïnformeerd naar duurzamere verpakkingen. Inmiddels zijn ecologische verpakkingen niet meer weg te denken en hebben we flink onderzoek gedaan om dezelfde kwaliteit ook duurzaam te kunnen leveren. Kijk bijvoorbeeld naar theezakjes: de biologisch afbreekbare vervanger van nylon (waar thee normaliter in verpakt wordt) is veel kwetsbaarder. Toen heb ik zelf flink wat tests uitgevoerd  met onze machines en kwam ik erachter dat je met iets meer controle en nauwkeurigheid de verpakking net zo goed kan afwerken en dus dezelfde kwaliteit kan garanderen. Het vergt iets meer aandacht, maar dat is het meer dan waard.”

Koffie verpak je vaak in capsules. Zijn capsules een trend of een blijvende verschijning?
“Ik denk zeker dat dit gaat blijven. Capsules zijn erg praktisch; makkelijk in gebruik, nemen niet veel plek in en de verpakking houdt de koffie lekker vers. Het is niet helemaal hetzelfde als een echte espresso natuurlijk, maar grote koffiemachines vragen veel onderhoud en zijn voor de meeste mensen thuis geen optie. De verkoop van capsules en capsulemachines stijgt nog altijd  fors sinds de eerste op de markt kwam in 1986. De capsule heeft inmiddels wel bewezen meer te zijn dan alleen een trend.” 

Als laatste hebben we het natuurlijk over thee. Hoe belangrijk is thee aan het worden voor de horeca?
“Specialty thee, om het even zo te noemen, kom je zelden in het supermarktschap tegen. Toch is er behoefte aan, vooral in de horeca, merken we ook bij Pip’s Tea. De bekende theemerken kent de gast wel van thuis, in een restaurant wil men verrast worden met iets nieuws. Een bijzondere, mooi verpakte thee kan het verschil maken. Thee buitenshuis wordt dan bijna gezien als een delicatesse. Waar ik het helemaal mee eens ben, natuurlijk!”
Wil je meer weten over Pip’s Tea of ben je benieuwd of private labeling een oplossing voor jouw onderneming kan zijn? Stuur een mail of neem telefonisch contact op via +32 11 91 32 82.

Share on

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

LAATSTE NIEUWS

Het beste van koffieTcacao in je inbox

koffieTcacao 45 spb

koffieTcacao magazine

koffieTcacao is hét lifestyle magazine dat vier keer per jaar verhalen, nieuws en trends uit de levendige specialty coffee, thee én cacaoscene dichtbij brengt met diepgaande journalistiek en een geweldig design.

WIJ DENKEN DAT JE DIT VAST OOK LEUK VINDT