Rob Clarijs specialty coffee branderij A Matter of Concrete
Fotografie: Simon Metselaar

Rob Clarijs over nieuwe branderij A Matter of Concrete

Na een maandenlange renovatie kwam de grootste droom van Rob Clarijs begin dit jaar uit. In de iconische Van Nelle Fabriek in Rotterdam opende hij de deuren van zijn nieuwe specialty coffee branderij A Matter of Concrete. We spraken hem voor de zomereditie koffieTcacao 42.

Ooit was de Van Nelle Fabriek de grootste koffiebranderij van Nederland. Na 65 jaar branden verhuisde Van Nelle, vooral bekend van de tabak, in 1995 het merk naar elders. Nooit meer zou een boon worden gebrand op deze historische locatie. Dat was fout gedacht. Zes maanden nadat wedstrijdbarista en brander Rob Clarijs de sleutels in de zomer van 2021 in handen kreeg, rolde de eerste lading koffies van A Matter of Concrete spreekwoordelijk van de band. “De Van Nelle Fabriek werd in de jaren twintig van de vorige eeuw gebouwd in de stijl van Het Nieuwe Bouwen. Dat betekent rechte lijnen, functionaliteit boven tierelantijnen en veel glas en staal”, weidt de winnaar van Coffee Masters London 2019 uit. “De materialen waren niet klassiek hout en rode bakstenen, maar voor het eerst was het ‘a matter of concrete’.”

Rob Clarijs in branderij A Matter of Concrete

Rob Clarijs Loring S35 brander

Loring S35 brander

Niet veel mensen die een branderij beginnen kopen direct een brander van 35 kg, een koffieboonsorteermachine en huren een ruimte van 550 vierkante meter. De bijzondere locatie en zijn doel om kleine batches high-end koffie voor de horeca en coffee aficionados wereldwijd te branden, dwongen Rob om er 110 procent voor te gaan. Dertien maanden moest hij wachten op de energiezuinige Loring S35 brander. Toen diende een nieuwe uitdaging zich aan. “De Loring S35 is een vrij grote brander. Omdat de Van Nelle Fabriek Unesco Werelderfgoed is, kon ik geen gaten in het dak maken voor de schoorstenen. Ik heb een ingewikkeld systeem met een ventilator en een heleboel leidingen moeten maken dat gebruikmaakt van alle al aanwezige gaten in de muren”, legt Rob met een glimlach uit.

 A Matter of Concrete graag thuis een keer op de molen? Met de code KOFFIETCACAO ontvang je t/m 15 augustus online 10% korting op alle koffies van AMOC.

A Matter of Concrete specialty coffee

Classic en Uncommon

AMOC biedt twee koffiestijlen aan: Classic en Uncommon. De klassieke koffiesoorten zijn die met meer typische smaakprofielen, zoals een Braziliaanse pulped natural met tonen van chocolade en noten. Met zorg ingekocht en gebrand, een echte publiekstrekker, net als de klassieke gewassen Colombiaanse of natuurlijke Ethiopia guji. In het Uncommon assortiment vind je koffies, die een ongebruikelijke oorsprong hebben, een speciale bewerking hebben ondergaan, een unieke variëteit zijn of gewoon heel lekkere koffies zijn die je verrassen.

De koffie die hij op dit moment zelf het lekkerst vindt, komt uit Kintamani, Bali. Rob: “Deze koffie heb ik gebruikt voor mijn Dutch Barista Championships prelims in 2019. In datzelfde jaar heb ik ook een samenwerking met Michelin- kok Syrco Bakker gedaan met deze koffie. De 2019-oogst smaakt nog steeds geweldig en toen ik de 2021-oogst voor het eerst proefde, werd ik simpelweg omver geblazen. Omdat ik deze koffie zelf rechtstreeks van de verwerkingsfabriek heb geïmporteerd, ben ik ook de enige brander buiten Azië die deze koffie op voorraad heeft.”


 

Lees het hele interview met Rob Clarijs over zijn nieuwe specialty coffee branderij A Matter of Concrete in de nieuwste zomereditie koffieTcacao 43.

koffieTcacao 43

BESTEL JOUW EDITIE HIER

 

Share on

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

Het laatste nieuws

Het beste van koffieTcacao in je inbox

koffieTcacao 44

koffieTcacao magazine

koffieTcacao is hét lifestyle magazine dat vier keer per jaar verhalen, nieuws en trends uit de levendige specialty coffee, thee én cacaoscene dichtbij brengt met diepgaande journalistiek en een geweldig design.

WIJ DENKEN DAT JE DIT VAST OOK LEUK VINDT