Smit&Dorlas packshot
ADVERTORIAL

SMIT&DORLAS na 200 jaar nu ook in de supermarkt

SMIT&DORLAS was al een begrip in de horeca, maar na 200 jaar is de koffie van de Nederlandse koffiebrander nu ook verkrijgbaar in de supermarkt. Met koffiebonen, capsules en filterkoffie.

Het Nederlandse koffiemerk SMIT&DORLAS blaast dit jaar 200 kaarsjes uit. “En we doen nog altijd wat we al 200 jaar doen: koffie brengen bij de horeca. Ooit in Amsterdam met de bakfiets, nu met gele busjes”, vertelt Mark Duursma van SMIT&DORLAS. 

Al is er onlangs wel iets veranderd. Je vindt de koffie van de koffiebranderij uit Mijdrecht nu ook in de supermarkt, als koffiebonen, cups en filterkoffiemaling. Mark: “Er is de laatste jaren veel meer interesse voor echt goede koffie. In de horeca was dat altijd al zo, maar nu willen mensen ook thuis genieten van het beste kopje koffie. En dat willen wij hen brengen.”

Smit&Dorlas 200 jaar

Daarom stelde SMIT&DORLAS een uitgebreide collectie koffiemelanges samen. “We kijken vooral naar wat mensen zoeken en helpen hen om koffie beter te begrijpen”, legt Mark uit. “Op de verpakking lees je op een cijferschaal welke koffie je koopt. Is hij zacht? Of eerder vol en pittig? Zo kom je erachter welke koffie bij je past.” De verpakking is voorzien van een QR-code waarmee je terechtkomt bij video’s van koffiebrander Aart Eskes. Daarin geeft hij tips om thuis het perfecte kopje koffie te zetten.

smit&dorlas gebrande bonen

Bonen uit drie landen

SMIT&DORLAS zweert bij dezelfde kwaliteit van bonen voor de horeca en thuis. “Onze huidige horecablends vormden het vertrekpunt”, legt Aart uit. Om die ook geschikt te maken voor thuis, branden ze de bonen iets donkerder dan die voor de horeca. Net als de horecakoffies zijn de supermarktkoffies gebrand volgens de slow methode.

In de blend zit alleen gecertificeerde koffie, zodat duidelijk is waar de bonen vandaan komen. “Ik kan verklappen dat we bonen gebruiken uit Brazilië, Colombia en een robusta uit Vietnam. Maar de verhouding, die blijft geheim”, zegt Aart.

Die blend is bovendien niet gelijk voor elke branding. “Dankzij de schaal op de verpakking kun je uitzoeken welke koffie je het beste smaakt”, legt Aart uit. “Drink je graag koffie met melk? Dan kun je beter koffie gebruiken die donkerder kleurt op de schaal. Voor een pure espresso met een ronde afdronk raad ik de intens roast aan. Daar zit een beetje robusta in, goed voor meer kracht en karakter. Ook de mild roast is geschikt voor espresso en fluweelzacht van smaak.” 

Duurzaam de toekomst in met SMIT&DORLAS

Tot slot speelt duurzaamheid een belangrijke rol bij SMIT&DORLAS. “We maken al 200 jaar lekkere koffie en willen dat graag ook de komende 200 jaar nog kunnen doen”, vertelt Mark. “Daarom gebruiken we voor onze verpakkingen FSC-gecertificeerd karton.” 

Smit&Dorlas bonen

Ook steunt de Mijdrechtse koffiebranderij een project in Honduras dat jonge koffieboeren begeleidt. “Ze leren er omgaan met de bodem, het klimaat en hoe ze hun inkomsten kunnen verbeteren.” Na drie jaar is de verwachting zo’n dertig ‘klimaatpioniers’ op te leiden, die op hun beurt boeren in de regio kunnen begeleiden. “In totaal zitten er 300 à 400 boeren in het project. Het doel is dat we die koffies in Nederland kunnen gebruiken in de SMIT&DORLAS-blends.”

Van Mild, Classic, Intense, Dark en Extra Dark in bonen tot ristretto en latte macchiato in cups, je vindt de koffies van SMIT&DORLAS bij Jumbo.

Share on

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

Het laatste nieuws

Het beste van koffieTcacao in je inbox

koffieTcacao 44

koffieTcacao magazine

koffieTcacao is hét lifestyle magazine dat vier keer per jaar verhalen, nieuws en trends uit de levendige specialty coffee, thee én cacaoscene dichtbij brengt met diepgaande journalistiek en een geweldig design.

WIJ DENKEN DAT JE DIT VAST OOK LEUK VINDT