Na een winkel, foundation, film, expositie en een toekomstige chocoladefabriek is er nu ook een Tony’s Chocolonely boek. Schrijver en journalist Jeroen Siebelink, van de bestselling biografie De Wolf John, liep maanden achter de schermen mee bij het populaire Nederlandse chocolademerk en pende zijn bevindingen op in Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely. “Een waargebeurd verhaal dat smelt op de tong en leest als een spannend jongensboek.”
Tony’s Chocolonely ziet het levenslicht wanneer Teun van Keuken, een van de presentatoren van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde, geschokt door een boek over kindslaven op plantages in West-Afrika zelf op onderzoek uitgaat. Als hij vervolgens zijn krachten bundelt met twee andere journalisten om iets te doen aan de hartverscheurende situatie van twee miljoen kindslaven op Afrikaanse cacaoplantages, komen ze er al snel achter dat een aanklacht tegen machtige westerse chocoladeproducenten weinig zin heeft. Ze besluiten zichzelf aan te klagen, als gewetenloze chocoladeconsumenten. Wanneer de rechter hen vrijspreekt, weten ze dat het tijd is voor een onorthodoxe aanpak: ze gaan zélf slaafvrije chocolade maken. Een beslissing die uiteindelijk leidt tot een heus Tony’s Chocolonely boek.
In 2005 ligt de eerste reep van Tony’s Chocolonely in de schappen. En wanneer huidig eigenaar Henk Jan Beltman het merk overneemt, ziet Tony Chocolonely haar omzet sinds 2011 verdertigvoudigen en worden de 16 vaste smaken in 7 landen succesvol verkocht.
Het is een feit: Tony’s Chocolonely is een begrip in Nederland en beyond door spannende smaakcombinaties, kleurrijke verpakkingen en belofte om chocolade 100% slaafvrij te maken. Inmiddels wordt er hard gewerkt aan een eigen Tony’s Chocoladefabriek en is er een Tony’s Store, een Tony de Film en een Tony Foundation. In september 2017 vestigde Tony’s Chocolonely samen met Paradox met de expositie BITTER Chocolate Stories in de Beurs van Berlage nogmaals de aandacht op kinderarbeid in de chocolade-industrie.
Tony’s Chocolonely expositie: BITTER Chocolate Stories
Ghislain en Valerie 2017, © Joana Choumali
Tony’s Chocolonely boek
Sinds deze week mag Tony’s Chocolonely ook een boek op haar naam bijschrijven. Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely vertelt over het populaire Nederlandse chocolademerk: “over het vasthouden aan idealen, ook al is de werkelijkheid nog zo weerbarstig”.
Tony’s Henk Jan Beltman: “Het boek laat een transparante worsteling zien om impact te maken op de cacao-industrie, terwijl het leest als een avonturenroman. Ik hoop dat veel mensen het lezen en begrijpen dat we ze nodig hebben, want alleen samen kunnen we chocolade 100% slaafvrij maken. Alleen dan heeft Tony’s Chocolonely zin, hopelijk draagt dit boek daaraan bij, dat zou te gek zijn.”
Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely is voor €19,95 te koop bij de boekhandel of online.
ISBN: 9789400404045
Over de auteur
Jeroen Siebelink (1968) studeerde bedrijfseconomie in Rotterdam. Sindsdien is hij werkzaam als schrijver en journalist. Hij publiceerde diverse boeken over voetbal. Zijn biografie De Wolf John werd een bestseller. Ook verscheen onlangs De Lange. Het verhaal van voetballer Dick Nanninga.