Zorg, vakmanschap en duurzaamheid. Die elementen zijn volgens Lavazza nodig voor de perfecte koffie. Daarom hebben ze Coffee Defenders opgericht: een gemeenschap van barista’s die boeren ondersteunen en gasten vertellen over het verhaal achter de koffie.
Hoe pakken ze dat aan? Via het Coffee Defenders-programma worden duurzaamheidsprojecten van de Lavazza Foundation gefinancierd. Die non-profitorganisatie is een van de pijlers in de duurzaamheidsstrategie van de Italiaanse koffiegrootmacht.
Betere leefomstandigheden
De Lavazza Foundation promoot en financiert onder meer projecten om de koffiekwaliteit en de leefomstandigheden van koffieboeren te verbeteren. En dat allemaal met respect voor het milieu. Zo ontvangen 136.000 boeren in 20 landen al steun.
Een van de duurzaamheidsprojecten is La Reserva de ¡Tierra! in Brazilië. Daar leidt Lavazza kleinschalige koffieboeren op voor de wereldwijde koffiemarkt en wapenen ze hen tegen klimaatverandering. Meer dan 1.000 boeren kregen les over Good Agricultural Practices: methoden om het milieu te beschermen en het welzijn van zichzelf en de mensen die hun koffie drinken te bevorderen. Nog eens 500 boeren kregen training in marketing.
Duurzame blends
De koffie die deze gemeenschappen produceren, worden verwerkt in duurzame kwaliteitsblends onder dezelfde noemer. Zo heeft de La Reserva de ¡Tierra! Colombia een milde smaak met toetsen van tropisch fruit, limoenzeste en jasmijn. De La Reserva de ¡Tierra! India is dan weer een romige espresso met toetsen van cacao, kruiden en geroosterde granen. Verder vind je nog de La Reserva de ¡Tierra! Brazil, Selection en Alteco in het assortiment. En in januari 2023 komt daar de La Reserva de ¡Tierra! Cuba bij.
Storytelling
Maar het Coffee Defenders-programma gaat verder dan duurzaamheidsprojecten steunen. “Steeds meer consumenten zijn zich bewust van de impact die hun consumptiekeuze heeft. Daarom is het belangrijk dat we hen het verhaal achter de kop koffie vertellen. Dat is wat we met Coffee Defenders willen doen”, vertelt Siebren Nicolai van Lavazza Benelux.
Om barista’s dat verhaal te laten vertellen, krijgen ze via het programma een opleiding aangeboden in het Lavazza Training Center, ’s werelds grootste trainingsinstituut op het vlak van koffie. Daar schaven ze niet alleen hun baristaskills bij, ze leren ook meer over waar de koffie vandaan komt en welke duurzaamheidsprojecten Lavazza er organiseert.
Om het verhaal achter een kopje Lavazza-koffie zichtbaar te maken, kunnen barista’s en horeca-ondernemers rekenen op een toolkit met grafisch materiaal. En wie wil, kan zijn interieur zelfs op maat laten inkleden. Benieuwd hoe dat eruitziet? Je kunt de uitstraling van Coffee Defenders onder meer terugvinden in het NEMO Museum en restaurant The Traveller in Amsterdam.
Ga naar de website van Lavazza voor meer info óf om je aan te melden voor het Coffee Defenders-programma.